Hva om du kunne øke salget uten at du måtte jobbe mer for det enn du allerede gjør nå? Det er lettere enn du tror! Med disse 5 triksene kan du ikke bare øke salget, men også jobbe smartere og være mer effektiv.
Du drukner i arbeid og salgstallene stagnerer likevel? Det kan være mange forskjellige grunner til det, men ofte ligger problemet i feil prioritering – både når det gjelder fordeling av arbeidsoppgaver og fremgangsmåten i salgssituasjonen. Utfordringen er størst blant mindre bedrifter, der man gjerne ikke har klart fordelte oppgaver og ressursene til lokal markedsføring er begrenset.
Disse 5 triksene kan hjelpe deg med å holde fokus og øke salget:
- Fokuser kun på selve salget
Må du levere resultater på kort tid? Da må alt som ikke har med salg å gjøre enten vente eller gjøres av andre. Er jobben din å selge, må det også være øverste prioritet. Ikke la deg distrahere av andre oppgaver. Hvis du virkelig fokuserer på å selge produktet ditt [link] og gjør en god jobb, vil du faktisk stå igjen med en del tid som du kan bruke på andre oppgaver.
- Snakk om budsjett med én gang
Mange selgere prøver å unngå dette, og det gjør hele salgsprosessen så mye vanskeligere – både for deg som selger men faktisk også for kunden. Som selger er man gjerne redd for å skremme bort kunder med lavere budsjett, men overraskende ofte er folk villig til å betale mer enn vi tror, og da hjelper det ikke å anta. Om du ikke snakker om budsjett før du begynner foredraget ditt kaster du bort tiden til kunden og din egen. Finn heller en løsning eller si direkte at du ikke kan imøtekomme kundens budsjett, slik får du mer tid til potensielle kunder som faktisk vil kjøpe av deg.
- Gi flere valgmuligheter
Gir du bare mulighet til å kjøpe det ene produktet og ikke noe alternativer er sjansen stor for at kunden velger å trekke seg. Gir du derimot flere opsjoner er det større sjanse for at kunden velger å kjøpe av deg. Vær ekspert på området ditt, prøv å forstå kundens behov og hjelp dem å finne det produktet de virkelig trenger. Gi dem deretter 3 valgmuligheter: ett godt tilbud, ett bedre tilbud og det beste du har å by på. Dette øker ikke kun sjansen for at de kjøper av deg, det kan også føre til at de går over budsjettet sitt.
- Selg konkrete resultater
Kundene i dag er velinformerte og du trenger ikke lenger å selge en spesiell funksjon eller en fordel ved produktet ditt. Kunder vil heller ha resultater, noe de kan forholde seg til og noe som gjør at de kan føle seg trygge ved kjøpet.
Selger du for eksempel en vaskemaskin bør du fortelle kunden at din vaskemaskin er best i test på renhet for det er det den skal gjøre og det er det kunden vil høre. Kunden vil fortere skjønne hvordan ditt produkt kan hjelpe dem, og det vil øke troverdigheten og verdien for kunden. Er de interesserte kan du selvsagt bruke mer tid på å gå inn i detaljene om alle funksjoner og hvor mye vann de sparer, men for å få dem interessert først, må du gi dem et konkret resultat.
- Be om anbefalinger
Dette er såpass enkelt at mange rett og slett glemmer det! Har du kunder som du vet er fornøyde og som du har god kontakt med, be dem om å anbefale deg eller introdusere deg til andre potensielle kunder. Istendenfor å satse på at folk skal oppdage deg eller at du prøver å selge produktet ditt til utenforstående, kan dette åpne mange dører for deg. Særlig for mindre og lokale aktører er dette gull verdt!Salgsekspert Marc Wayshak anslår at man kan doble kundekretsen ved å be om introduksjoner, fordi vi stoler mer på anbefalinger av en venn enn av en påtrengende selger. Om du likevel synes at det kan være ubehagelig å spørre om anbefalinger, og avhengig av hva slags produkt eller service du selger, er det selvsagt mulig å tilby kunden en byttehandel. Dette kan være i form av likes, dele hverandres innlegg, videoer eller invitere til kundearrangementer.