Vi i Radio Metro tar kål på mytene rundt radioannonsering, og hjelper deg med hvordan du kan lykkes best mulig på radioen. Vi vet at man blir hørt på radioen, men hvordan blir man lagt merke til?
Det er forskjell på å bli hørt og å bli lagt merke til. På radio blir du hørt, men det er viktig å være litt annerledes, slik at lytterne legger merke til deg blant all reklamestøyen. Du må stikke deg ut fra mengden, og sikre deg en plass i lytternes minne! Men hva skal egentlig til for at du skal lykkes?
En ting vi ofte snakker om her på huset er BROCA – et område i hjernen som bestemmer hva du skal huske, og hva som skal forkastes som “lydsøppel”. Hvis du vil at folk skal legge merke til hva du har å si må du overraske Broca – først da bestemmer hjernen seg for å legge informasjonen på minnet.
Det er mange måter å overraske Broca på: For eksempel kan du bruke rim, regler, rytmer, uvanlige stemmer, dialekter etc. En barnestemme i en reklame for en bank – det er uventet og overraskende. Dette fører ofte til at folk lytter mer, husker mer og reagerer raskere.
Hvis jeg sier Power eller Byggmakker – hører du da radioreklamen deres i hodet? Hva med Garderobemannen? Det er denne reklamen som oftest blir nevnt av våre kunder. Den blir lagt merke til. Hvorfor det, tror du?
Mange synger med på Bislett Bilutleie-sangen, og husker hele telefonnummeret bare på grunn av dette. Den gamle Power-sangen er også noe man lett husker. Har man hørt den, så kjenner man den fort igjen og husker at dette er Power. Det er dette som er hele poenget. Lager du noe som overrasker så blir det lagt merke til, og det vil feste seg i minnet til forbrukerne. Da er du igang med å skape en merkevare.
Hvordan finner du ut av hva du skal si? Det forteller vi om i neste post.