Radio Metro blir nå en del av audioXi, Norges største digitale markedsplass for lydannonsering. Samarbeidet gir Radio Metro teknologisk og kommersiell drahjelp i et stadig mer digitalt mediemarked – og gir annonsører økt tilgang til både lokal og nasjonal rekkevidde via én samlet plattform.
– Dette er et viktig steg for oss. Gjennom audioXi får vi ikke bare tilgang til en moderne markedsplass, men gjør det også enklere for annonsører å kjøpe plass hos oss, både direkte og via programmatiske løsninger, sier daglig leder Yvonne Stikbakke i Radio Metro.
For første gang blir Radio Metros digitale lydinnhold tilgjengelig for programmatisk kjøp, noe som imøtekommer en økende etterspørsel i markedet. audioXi, som er utviklet av Bauer Media Audio, samler annonsering på tvers av radio, podkast og strømmetjenester – og er i dag etablert i ti europeiske markeder.
– Med Radio Metro på laget utvider vi rekkevidden i Norge ytterlig. Samtidig får vi et nytt og sterkt digitalt produkt inn i plattformen vår, sier ansvarlig redaktør Kristoffer Vangen i Bauer Media Norge.
Samarbeidet gir økt fleksibilitet og målretting for både nasjonale og lokale annonsører, og legger til rette for videre vekst innen datadrevet lydannonsering i det norske markedet.
Om audioXI – Europas ledende digitale lydmarkedsplass:
audioXi er en digital markedsplass for lydannonsering som samler ulike lydformater (radio, podkaster og musikkstrømming) under én plattform. Dette gir annonsører en enkel inngang til store lyttergrupper.
– Lansert i Norge oktober 2024
– Opererer i ni europeiske markeder: Danmark, Sverige, Finland, Norge, Irland, Polen, Portugal, Slovakia og Storbritannia (fra juli 2025)
– Når 75 millioner unike brukere i Europa
– Tilbyr over 1,1 milliarder annonsevisninger
– I Norge når audioXi 500.000 personer ukentlig
Teknologiske løsninger
– AI-drevne verktøy for målrettede kampanjer
– Utnytter førstepartsdata fra Bauers medieplattformer
– Innovative annonseformater:
– Dynamic Audio
– In-Game Audio
– Interaktive løsninger («Shake Me», «Audio Pixel»)
Fordeler for annonsører
– Forenklet kjøpsprosess gjennom én plattform
– Tilbyr både programmatisk og direkte annonsekjøp
– Kombinerer Bauers eget innhold med tredjepartsinnhold
– Gir tilgang til over 100 publisister i nettverket
– Distribusjon på populære plattformer som Spotify, Apple Podcast, Google
Podcast, smarthøyttalere og i biler.
audioXi er et strategisk initiativ fra Bauer Media for å styrke sin posisjon som Norges ledende mediehus for lydmedier. Plattformen adresserer utfordringen med at lydmedier er underrepresentert i annonsemarkedet til tross for deres betydelige rekkevidde og påvirkning på publikum.
For annonsører som allerede bruker radio, gir audioXi tilleggsdekning med liten dobbeltdekning mellom DAB-lyttere og strømmelyttere