Aktuelt

Radio Metro og audioXi inngår strategisk samarbeid

Radio Metro blir nå en del av audioXi, Norges største digitale markedsplass for lydannonsering. Samarbeidet gir Radio Metro teknologisk og kommersiell drahjelp i et stadig mer digitalt mediemarked – og gir annonsører økt tilgang til både lokal og nasjonal rekkevidde via én samlet plattform.

– Dette er et viktig steg for oss. Gjennom audioXi får vi ikke bare tilgang til en moderne markedsplass, men gjør det også enklere for annonsører å kjøpe plass hos oss, både direkte og via programmatiske løsninger, sier  daglig leder Yvonne Stikbakke i Radio Metro.

For første gang blir Radio Metros digitale lydinnhold tilgjengelig for programmatisk kjøp, noe som imøtekommer en økende etterspørsel i markedet. audioXi, som er utviklet av Bauer Media Audio, samler annonsering på tvers av radio, podkast og strømmetjenester – og er i dag etablert i ti europeiske markeder.

– Med Radio Metro på laget utvider vi rekkevidden i Norge ytterlig. Samtidig får vi et nytt og sterkt digitalt produkt inn i plattformen vår, sier ansvarlig redaktør Kristoffer Vangen i Bauer Media Norge.

Samarbeidet gir økt fleksibilitet og målretting for både nasjonale og lokale annonsører, og legger til rette for videre vekst innen datadrevet lydannonsering i det norske markedet.

Om audioXI – Europas ledende digitale lydmarkedsplass:

audioXi er en digital markedsplass for lydannonsering som samler ulike lydformater (radio, podkaster og musikkstrømming) under én plattform. Dette gir annonsører en enkel inngang til store lyttergrupper.

– Lansert i Norge oktober 2024

– Opererer i ni europeiske markeder: Danmark, Sverige, Finland, Norge, Irland, Polen, Portugal, Slovakia og Storbritannia (fra juli 2025)

– Når 75 millioner unike brukere i Europa

– Tilbyr over 1,1 milliarder annonsevisninger

– I Norge når audioXi 500.000 personer ukentlig

Teknologiske løsninger

– AI-drevne verktøy for målrettede kampanjer

– Utnytter førstepartsdata fra Bauers medieplattformer

– Innovative annonseformater:

  – Dynamic Audio

  – In-Game Audio

  – Interaktive løsninger («Shake Me», «Audio Pixel»)

Fordeler for annonsører

– Forenklet kjøpsprosess gjennom én plattform

– Tilbyr både programmatisk og direkte annonsekjøp

– Kombinerer Bauers eget innhold med tredjepartsinnhold

– Gir tilgang til over 100 publisister i nettverket

– Distribusjon på populære plattformer som Spotify, Apple Podcast, Google

Podcast, smarthøyttalere og i biler.

audioXi er et strategisk initiativ fra Bauer Media for å styrke sin posisjon som Norges ledende mediehus for lydmedier. Plattformen adresserer utfordringen med at lydmedier er underrepresentert i annonsemarkedet til tross for deres betydelige rekkevidde og påvirkning på publikum.

For annonsører som allerede bruker radio, gir audioXi tilleggsdekning med liten dobbeltdekning mellom DAB-lyttere og strømmelyttere

Skroll til toppen