Når den populære Oslo–København ruten nå bytter navn, har de et tydelig mål om å skape oppmerksomhet, engasjement – og varig merkevarebygging. Deres nye navn: GO Nordic Cruiseline vil brukes som en del av en større konkurranse på Radio Metro.
For å gjøre navnebyttet kjent blant norske reisende, valgte GO Nordic Cruiseline å samarbeide med Radio Metro om en engasjerende lytterkonkurranse – hvor premien er minicruise til København. Konkurransen, som aktiveres via SMS og oppfølging på lufta, er et virkemiddel som både bygger merkevarekjennskap og skaper direkte kontakt med målgruppen. I tillegg vil Radio Metro legge til sosiale medier for å skape enda mer oppmerksomhet rundt konkurransen og navnebytte til Oslo-København ruten.
Hør konkurransespotten her:
– Dette er et godt eksempel på hvordan et navnebytte kan forankres gjennom levende, målrettet kommunikasjon i form av en konkurranse som engasjerer lytterne, og som gjør at lytterne må huske det nye navnet for å kunne vinne, sier Bjørn Ivar Holter-Nilsen, Markedssjef i Radio Metro.
For GO Nordic Cruiseline er dette én del av en bredere markedsmiks. Men radioen gir en unik mulighet til å aktivere publikum i øyeblikket – med ekte engasjement og høy oppmerksomhet.
Hvorfor konkurranse på radio?
Konkurranser på radio er en effektiv måte å skape umiddelbar interaksjon og sterk merkevarebevissthet på. Når lyttere aktivt må delta – for eksempel ved å sende en SMS eller svare riktig på et spørsmål – knytter de seg sterkere til budskapet. Radio er et personlig medium, og konkurranseformater utnytter dette til å bygge emosjonelt engasjement, høy oppmerksomhet og langvarig gjenkjenning. Samtidig gir det merkevarer muligheten til å få umiddelbare resultater i form av deltakelser, leads og deling i sosiale kanaler.
En konkurranse på radio skiller seg også fra digital annonsering ved å skape et ekte øyeblikk av spenning – en energi som smitter over på merkevaren.