Kundereferanser

Radio forankret nytt navn for kunden

Da Oslo-København ruten skulle lansere sitt nye navn i det norske markedet – Go Nordic Cruiseline – ble radio en viktig del av mediemiksen. I samarbeid med Radio Metro ble det utviklet en konkurranse som aktiverte lytterne og forsterket budskapet på en unik måte. Kampanjen varte fra 28. april til 9. mai 2025, og responsen viste tydelig at navnet hadde truffet.

Lytt til promospotten som gikk på lufta her:

– Vi er svært fornøyde med resultatene. Radio Metro var veldig flinke til å utarbeide en konkurranse som passet med våre målsetninger. Vi har fått god dekning og høyt engasjement fra lytterne, sier Sigrid Saxevik, Head of Norwegian Market i Go Nordic Cruiseline. – Vårt overordnede mål var å lære målgruppen vårt nye navn, og det har vi fått til.

Go Nordic Cruiseline jobbet med flere medieflater i samme periode, inkludert utendørs (OOH), print, sosiale medier og PR. Radio ble valgt som et strategisk supplement, fordi det ga mulighet til å bygge tillit og kjennskap over tid.

– Vi vet at det tar tid å bygge kjennskap og skape tillit, og derfor var det viktig for oss å bruke medier der vi får god tid med publikum. Radio fanger oppmerksomheten til lytteren i høyere grad enn mange andre flater, sier Saxevik.

Konkurransen, som gikk på lufta gjennom hele perioden, besto av SMS-deltakelse med aktiv omtale av det nye merkenavnet.

– Det gir en form for verdi og forankring som rett og slett ikke kan måles i rene tall, sier Bjørn Ivar Holter-Nilsen, markedssjef i Radio Metro. – Når lytterne selv sier navnet på lufta, får det en helt annen tyngde.

Hør selv hvordan det hørtes ut da lytterne ble ringt på lufta:

Selv om Go Nordic Cruiseline ikke hadde en fullverdig brand tracker på plass i lanseringsperioden, finnes det flere tydelige indikatorer på at kampanjen hadde effekt. En av de viktigste innsiktene kom gjennom en «ad recall»-måling på Meta, der man kunne se hvordan kampanjen i Norge presterte sammenlignet med Danmark.

– Vi kjørte en «ad recall»-måling på Meta, og resultatene var bedre enn i Danmark, hvor vi kun brukte utendørsreklame og print. Det er selvsagt ikke en fasit, men det gir en god indikasjon på at folk faktisk husker oss, sier Gabrielle Westgaard, Digital Marketing Specialist.

Hun understreker at effekten trolig er summen av flere tiltak, men peker likevel på radios rolle som et tydelig differensierende element.

Sigrid Saxevik påpeker også at de i Norge gjennomførte en målrettet PR-innsats parallelt med kampanjen, noe som kan ha bidratt ytterligere til oppmerksomheten. Samtidig begynte de fra null i det norske markedet:

– Vi startet helt fra bunnen av, så at vi i det hele tatt har oppnådd slik respons og synlighet på kort tid, er veldig positivt.

Til sammen viser kampanjen hvordan en bevisst og integrert bruk av radio kan løfte både kjennskap og engasjement – spesielt når den inngår i et større, helhetlig mediebilde.

– Radio Metro har vært profesjonelle, og samarbeidet har gått veldig bra hele veien. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet i framtiden med nye spennende aktiviteter, sier Saxevik.

Med engasjert deltakelse, bred rekkevidde og levende lydopplevelser, viser denne kampanjen hvordan radio fortsatt er en av de mest virkningsfulle kanalene for å bygge merkevare og nå ut med nye budskap.

Finale – Hør reaksjonen til hovedvinneren på lufta her:

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe din merkevare med å lykkes på radio? Ta Kontakt med en av våre dyktige radiorådgivere i dag.

Skroll til toppen